Thursday, March 31, 2022

Hur man skriver en bra berättande uppsats

Hur man skriver en bra berättande uppsats



De tilldelas ofta i gymnasiet eller i kompositionsklasser på universitetet. Amit Chauhan 17 augusti, Även om det kan vara specifikt att säga att din vän har brunt hår, gröna ögon, är 5 fot hur man skriver en bra berättande uppsats med en atletisk byggnad säger dessa saker oss inte så mycket om karaktären. En narrativ berättelse är precis som en berättelse som berättas av en speciell anledning. 6 april, Om du är fri att välja ditt eget ämne för en berättande uppsats behöver du ändå läsa vad som förväntas av dig noggrant och följa de krav som anges i uppgiften. Var börjar din berättelse?





Primär sidofält



Publicerad den 24 juli av Jack Caulfield. Reviderad den 6 december, En berättande essä berättar en historia. I de flesta fall är det här en berättelse om en personlig upplevelse du haft. Den här typen av uppsats tillsammans med den beskrivande uppsatsen gör att du kan bli personlig och kreativ, till skillnad från de flesta akademiska skrivande. Berättande uppsatser testar din förmåga att uttrycka dina upplevelser på ett kreativt och övertygande sätt och att följa en lämplig narrativ struktur. De tilldelas ofta i gymnasiet eller i kompositionsklasser på universitetet. Du kan också använda dessa tekniker när du skriver ett personligt uttalande för en ansökan.


Innehållsförteckning Vad är en berättande uppsats till för? Välja ett ämne Interaktivt exempel på en berättande uppsats Vanliga frågor om berättande uppsatser. När du tilldelas en berättande uppsats kanske du undrar: Varför vill min lärare höra den här historien? Ämnen för berättande essäer kan vara allt från det viktiga till det triviala. Vanligtvis är poängen inte så mycket själva historien, utan hur du berättar den. En narrativ uppsats är ett sätt att testa din förmåga att berätta en historia på ett tydligt och intressant sätt. Dessa färdigheter skiljer sig ganska mycket från de som behövs för formellt akademiskt skrivande. Du kan bli tilldelad ett ganska specifikt ämne eller val av ämnen att arbeta med.


I dessa fall kan du behöva tänka hårdare för att bestämma vilken historia du vill berätta. Den bästa sorten hur man skriver en bra berättande uppsats för en berättande uppsats är en du kan använda för att prata om ett visst tema eller en lektion, eller som tar en överraskande vändning någonstans på vägen. Till exempel, en resa där allt gick enligt plan ger en mindre intressant historia än en där något oväntat hände som du sedan fick svara på. Välj en upplevelse som kan överraska läsaren eller lära dem något. När du ansöker till college kan du bli ombedd att skriva en berättande uppsats som uttrycker något om dina personliga egenskaper. Till exempel kräver denna applikationsuppmaning från Common App att du svarar med en berättande uppsats.


I detta sammanhang, hur man skriver en bra berättande uppsats, välj en berättelse som inte bara är intressant utan också uttrycker de egenskaper som prompten letar efter – här, motståndskraft och förmågan att lära av misslyckanden – och rama in berättelsen på ett sätt som betonar dessa egenskaper. Scribbr Plagiat Checker. Sedan grundskolan har jag alltid gillat ämnen som naturvetenskap och matematik framför humaniora. Min instinkt var alltid att tänka på dessa ämnen som mer solida och seriösa än klasser som engelska. Om det inte fanns något rätt svar, tänkte jag, varför bry sig? Men nyligen hade jag en upplevelse som lärde mig att mina akademiska intressen är mer flexibla än jag trodde: jag tog min första filosofiklass. Innan jag gick in i klassrummet var jag skeptisk.


Jag väntade utanför med de andra eleverna och undrade vad exakt filosofi skulle innebära – jag hade verkligen ingen aning, hur man skriver en bra berättande uppsats. Jag föreställde mig något ganska abstrakt: långa, uppstyltade samtal som funderade över meningen med livet. Men det jag fick var något helt annat. En ung man i jeans, Mr, hur man skriver en bra berättande uppsats. Och snarare än att dra in oss i pedantiska argument om oklara filosofiska punkter, engagerade Rob oss på vår nivå. För att prata fri vilja tittade vi på våra egna val.


För att prata etik tittade vi på dilemman vi själva hade ställts inför. Jag lärde mig att om jag släpper mina förutfattade meningar kan jag faktiskt få ut mycket av ämnen jag tidigare avvisat. Klassen lärde mig – på mer än ett sätt – att se på saker med ett öppet sinne. Vilken typ av historia är relevant, intressant och möjlig att berätta inom ordräkningen? Den bästa sortens berättelse för en berättande uppsats är en du kan använda för att reflektera över ett visst tema eller en lektion, eller som tar en överraskande vändning någonstans på vägen. Poängen med en berättande uppsats är hur du berättar historien och poängen du gör med den, inte ämnet för själva berättelsen.


Berättaruppsatser tilldelas vanligtvis som skrivövningar på gymnasiet eller i kompositionsklasser vid universitetet. De kan också ingå i en universitetsansökan. När du uppmanas att berätta en historia om ditt eget liv eller dina egna upplevelser, är en berättande uppsats vanligtvis det rätta svaret. Den viktigaste skillnaden är att en berättande essä är designad för att berätta en komplett historia, medan en beskrivande essä är avsedd att förmedla en intensiv beskrivning av en viss plats, objekt eller koncept. Berättande och beskrivande uppsatser gör att du både kan skriva mer personligt och kreativt hur man skriver en bra berättande uppsats andra typer av uppsatser och liknande skrivfärdigheter kan gälla båda. Låt en språkexpert förbättra ditt skrivande. Kontrollera ditt papper för plagiat om 10 minuter.


Gör kontrollen. Generera dina APA-citat gratis! APA Citation Generator. Vad är ditt plagiatpoäng? Jämför din tidning med över 60 miljarder webbsidor och 30 miljoner publikationer. Hur kommer jag på ett ämne för min berättande uppsats? När skriver jag en berättande uppsats? Är den här artikeln till hjälp? Jack Caulfield Jack är en britt baserad i Amsterdam, med en MA i jämförande litteratur. Han skriver och redigerar för Scribbr, och läser mycket böcker på fritiden. Andra elever gillade också. Hur man skriver en hur man skriver en bra berättande uppsats essä En expository essä ger en förklaring av ett ämne. Hur man skriver ett personligt uttalande för forskarskolan Ett framgångsrikt personligt uttalande visar upp din personlighet, talanger, hur man skriver en bra berättande uppsats, och mål.


Den här artikeln beskriver några vinnande strategier.





uppsats om barndisciplin



Berättarformatet för essäskrivning. En viktig sak att komma ihåg är att du bör ägna mer uppmärksamhet åt handlingen; utgående från inställningen och tecknen måste du beskriva ett problem. Efter det, höj en handling och gå till kulmen av handlingen. Sedan följer scenen av fallande handling som leder oss till historiens slut. När du skriver din uppsats måste du drivas av passion och använda konkreta detaljer. Berättande skrivande ger eleverna en fantastisk möjlighet att få höga poäng genom att berätta en bra historia med passion, utan att behöva koncentrera sig på områden som övertygande skrivande och litterär analys. Sedan fortsätter du med att sätta scenen: när inträffade händelsen? Under vilka omständigheter? Att ha förmågan att svara på dessa frågor kommer att göra det möjligt för läsaren att gräva djupt i berättelsen och kommer att fascineras av den till slutet.


Inledningen avslutas med ett avhandlingsuttalande som låter läsaren veta sanningarna eller insiktsfulla erfarenheter som härrör från din berättelse. Huvudberättelsen utvecklas i detta avsnitt. Den innehåller vanligtvis tre stycken. Den första involverar den engagerande handlingen som en katalysator för händelsen som talas om i den reflekterande uppsatsen. Läs mer. Tänk på ditt berättande essäämne och hur din livserfarenhet korrelerar med det. Även ett litet faktum, idé eller mål kan bli en bra idé. Tänk på dina känslor. Ju mer passionerad du blir — desto effektivare blir ditt uppdrag.


Tänk på händelseförloppet och kom ihåg; ingen detalj är för liten. Kom ihåg: de små detaljerna avslöjar stora idéer! En utmaning eller konflikt: en spännande eller farlig händelse som skapar spänning. En protagonist: en karaktär som står inför utmaningen eller konflikten som nämnts ovan. Om du inte är huvudpersonen och berättelsen är en tredje person, är det bättre att välja en relaterbar karaktär. Evolution, tillväxt och förändring: när huvudpersoner genomlever en konflikt eller utmaning förändras deras personlighet. Svårigheter väcker insikter som kan användas som en moral i berättelsen. Har du haft några minnesvärda upplevelser som har förändrat din syn på livet? Vilken typ av berättelser väcker ditt intresse?


Du kan hitta på något liknande. Vilken typ av elev är jag? Narrative Essay Disposition Inledning och förord ​​Hook. Huvuddel Inställningsplats och tid. Slutsats Sammanfattning av de viktigaste händelserna. Ditt berättande måste vara rörande, personligt och reflekterande. Men i första hand ska du engagera din läsare med berättelsen. En krok sätter den nödvändiga tonen från början. En spännande uppenbarelse eller bekännelse är det bästa valet här. Vem är huvudpersonen i din berättelse? Ytterligare information hjälper läsaren att sätta sig in i dina skor. Det är en argumenterande mening där du anger poängen med skriften.


Gör en visuell och känslomässig beskrivning som föreslår vilka erfarenheter du kommer att dela med dig av. Ange när och var åtgärden äger rum. Tidigare händelser. I fortsättningen av föregående punkt, skissa på omständigheterna under vilka scenariot utspelar sig. Beskriv bikaraktärerna i din berättelse. Action och klimax. Använd det kronologiska formatet genom hela huvuddelen. Alla händelser ska kulminera med ett klimax, den mest känslomässiga punkten i handlingen. Vad blev resultatet av allt som beskrivits ovan? Vilka lärdomar kan dras av din berättelse? Sammanfattande stycke. Lista nyckelpunkterna i din berättelse. Omskrivning av avhandlingen. Genom att upprepa ditt syfte med olika ord som relaterar till innehållet i huvuddelen avslutar du ditt arbete. Börja med en inledande fras.


Det måste vara kort och catchy. En oväntad synvinkel är alltid intressant att bekanta sig med. Ange avhandlingen. Skriv stödjande meningar. Ange skäl till varför berättelsen du delar är betydelsefull. Kom ihåg att läsaren inte var där när berättelsen hände. Han eller hon försöker komma ikapp det medan han läser. Ge en idé per stycke. Följ ett logiskt mönster när du presenterar din berättelse. Kronologiskt är det enklaste. Sök efter din personliga skrivstil. Det kan vara filosofiskt noggrant! Det kräver specifik kunskap, ironisk, kritisk, romantisk. Vad du än väljer måste det vara du från topp till botten. Skrivstilen är som en autograf. Jobba på det. Ge dina läsare en idé. Jag bestämde mig för att jag ville utöka och förbättra mitt skrivande - och mitt liv - genom att inkludera mer poesi i det jag skriver och i hur jag lever.


För att få detta att hända, I Om du har speciella färdigheter och expertis inom ett visst område, följ sedan det. Jag älskade utbildning, så det är fortfarande mitt största korrektur. Att skriva för tidningar är ett bra ställe att frilansa eftersom du kan tjäna en bra lön genom att skriva omslagsartiklar, inslag, instruktionsartiklar, intervjuer, Som frilansskribent, en del av ditt jobb är att sälja dina tjänster. När allt kommer omkring, om du verkligen vill vara en frilansskribent på heltid måste du få betalt. Inga pengar Vi är stolta över att kunna lägga upp din tävling här, utan kostnad. Kom tillbaka och skicka in en ny tävling när som helst!


Vi tar bara emot jobb som lönar sig. När du lägger upp en platsannons MÅSTE du inkludera lön, betalningsvillkor eller taxa, annars avvisar vi din annons. Om du vill göra en ändring eller vill ta bort din platsannons i framtiden, vänligen maila support freelancewriting. Vi strävar efter att vara den bästa källan till frilansande skrivjobb på webben, och vi upprätthåller vår kvalitet tack vare arbetsgivare som du. Vänligen fortsätt att skicka in jobb tidigt och ofta! Hoppa till primär navigering Hoppa till innehåll Hoppa till primär sidofält Sök Sök på den här webbplatsen Stäng Frilansskrivarjobb Hitta ett jobb Skicka ett jobb Få jobbvarningar. Skrivtävlingar Hitta en tävling Skicka in en tävling Vinn skrivtävlingar. Tjäna pengar Skriva Ställa in dina priser Budförslag Fråga bokstäver.


Hetaste ämnena Sportrapporter Typer av journalistik Shakespeares författarskap. Genom att observera dessa grundläggande idéer kan du förbättra din berättande uppsats. Tydlighet Komplexa ord och syntax är ett hinder för tydlighet och bör undvikas. Undvik andrapersonsberättelsen En viktig del av den berättande uppsatsen är det faktum att författaren upplevde de beskrivna händelserna. Att skriva i nutid är dock okej. För att intressera läsaren är dynamiskt ordval nyckeln. Undvik att låta för kliniskt. Begränsa referenser MLA-format rekommenderar att inkludera citat i texten, men i en berättande uppsats är detta störande. Läs mer. av Freelance Writing Jag bestämde mig för att jag ville utöka och förbättra mitt skrivande - och mitt liv - genom att inkludera mer poesi i det jag skriver och i hur jag lever. Frilans korrekturläsning - The Real World!

No comments:

Post a Comment